EVÄSTEIDEN KÄYTTÖ
Evästeiden avulla parannetaan sivuston toimivuutta ja sivuston sisältöä. Evästeiden avulla kerätään tietoa sivuilla vierailuista ja tallennetaan tietoa joka sallii meidän luoda uusia ominaisuuksia kuten vertailutyökalun. Evästeet eivät tallenna henkilökohtaisia tietoja. Löydät lisää tietoa evästeistä Yksityisyydensuoja sivulta.

7.10.2014

Päivitetty Ford Focus on ajotuntumaltaan entistäkin parempi

Kauppalehti koeajoi uuden Ford Focuksen ja tässä heidän mietteitään:


"Joka 30. sekunti jossain myydään uusi Ford Focus. Sitä rataa käy maailman suosituimman auton kauppa.

Nyt mallia on päivitetty uusilla moottoreilla, siivottu kojelautaa nappuloista, lisätty älytekniikkaa ja parannettu ajotuntumaa entisestään. 

Focuksen ulkoasua viilattiin keulasta ja perästä. Auto vaikuttaa leveämmältä ja matalammalta.

Ohjaamoa myllättiin reippaammin. Kojelaudan ja keskikonsolin nappulaviidakkoa karsittiin siirtämällä toimintoja kosketusnäyttöön. Näkymä siistiytyi, vaikkei se ole vieläkään tyylikkäimmästä päästä.Valikoimassa on yhdeksän moottoria kehutusta litran EcoBoost-bensakoneesta kahden litran dieseliin ja ensi vuonna tulee lisää. Täysin uusia ovat 1,5 litran EcoBoost ja saman kokoinen TDCi-diesel.

Uusi 182 hevosvoiman EcoBoost vakuutti. Väkevällä väännöllä ohitukset ja vuoristojen nousut sujahtivat viuhuen. Kuusivaihteisella manuaalilla kulutus jäi lähes tehtaan lupaamaan 5,5 litraan, joka on seitsemän prosenttia vähemmän kuin vastaavan tehoisella edeltäjällä.

Moottorista on tarjolla myös 150 hevosvoiman versio. Automaatin saa helmikuussa. Fordin 1,5 litran TDCi:n saa 120 ja vuoden alusta 90 hevosvoiman tehoisena. Näistä tehokkaampi mylly kuluttaa automaatilla 19 prosenttia nykyistä vähemmän.

Varustuksiin on lisätty avustimia ja turvajärjestelmiä. Ensi kertaa kuljettajaa helpottaa avustin, joka auttaa pysäköimään toisen auton rinnalle.

Samoin uutta on Sync 2 -järjestelmä. Sen avulla voi hallita radiota, navigaattoria, ilmastointia ja matkapuhelinta myös puhumalla. Sanoo vain englanniksi ”I’m hungry”, niin jo löytyy näytöltä lähin ruokapaikka.

Monipuoliseen varusteluun kuuluvat muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, entistä suuremmissa nopeuksissa toimiva törmäyksenestojärjestelmä ja parannettu vakausjärjestelmä, joka osaa ennakoida sivuluisua.Focus tunnetaan hyvistä ajo-ominaisuuksistaan. Jäykemmällä rungolla, jousituksen ja iskuvaimentimien säädöillä sekä ohjaustehostimen muutoksilla ajo uutuudella maistuu entistä makeammalta. Ohjaustuntuma on tässä luokassa lyömätön.

Auto kulkee todella äänettömästi. Iskunvaimentimet viistävät tien rosot ja möykyt siististi.

Uusittu Focus lanseerataan Suomessa marraskuussa. Hinnat ovat 21 800–30 300 euroa. Ennakkotilaajia houkutellaan viiden vuoden takuulla.

Kovinta kysyntää odotetaan pienelle 125 hevosvoiman EcoBoostille ja 120 hevosvoiman 1,5 litran TDCi:lle.

Ford

Malli: Focus 5d Titanium 1.5

EcoBoost 180 hv

Moottoritilavuus: 1 499 cm3

Teho: 134 kW (182 hv)

Vääntö: 240 Nm/1 600–5 000 r/min.

Huippunopeus: 224 km/h

Kiihtyvyys 0–100 km/t: 8,6 s.

Yhdistetty kulutus: 5,5  l/100 km

CO2-päästö: 127 g/km

Hinta: 29 300 euroa

5 keskeistä parannusta

1. Ajo-ominaisuudet viety huippuunsa

2. Liikoja nappuloita karsittu

3. Lisää hienoja apujärjestelmiä

4. Puhtaampia moottoreita

5. Entistä äänettömämpi"



Uutiset